Prowadzenie spraw spółki z o.o. często wymaga podejmowania decyzji obarczonych ryzykiem. Bywa i tak, że rozwiązania na które się zdecydujesz będą skutkowały powstaniem zaległości podatkowych po stronie spółki. Co wtedy? W dzisiejszym wpisie odpowiem na pytania czy i kiedy poniesiesz odpowiedzialność za długi podatkowe spółki.
KTO ODPOWIE ZA ZALEGŁOŚCI?
Odpowiedź na to pytanie jest prosta – odpowiedzialność poniesiesz w dwóch przypadkach – jeżeli jesteś członkiem zarządu lub jeżeli powołano Cię na likwidatora spółki. Żadna inna funkcja sprawowana w spółce nie będzie niosła ze sobą takiego ryzyka.
Chyba, że mówimy o spółce w organizacji – w takim przypadku odpowiada jej pełnomocnik, a jeżeli takiego nie powołano – jej wspólnik.
ZAKRES ODPOWIEDZIALNOŚCI
Za zaległości podatkowe spółki odpowiesz całym swoim majątkiem, solidarnie ze spółką i innymi członkami zarządu. Twoja odpowiedzialność będzie miała charakter subsydiarny w stosunku do spółki. Co to oznacza w praktyce?
Przede wszystkim, fiskus będzie mógł dochodzić od Ciebie należności dopiero po bezskuteczności ich egzekucji
z majątku spółki.
Co więcej, zapłata całości lub części zobowiązania przez spółkę lub któregokolwiek z członków zarządu zwalnia z odpowiedzialności pozostałych zobowiązanych.
ODPOWIESZ DOPIERO PO OTRZYMANIU DECYZJI
Pamiętaj, że Twoja odpowiedzialność nie jest automatyczna. Nawet jeżeli spółka faktycznie ma zaległości
to odpowiesz za nie tylko jeżeli powstały one w czasie gdy byłeś członkiem zarządu tj. termin płatności podatku przypadał na ten okres.
Co więcej, w takim przypadku powinieneś poczekać na decyzję organu podatkowego ustanawiającą Twoją odpowiedzialność – dopiero po jej skutecznym doręczeniu powstaje obowiązek zapłaty.
W praktyce zobowiązanie podatkowe spółki będzie na Tobie ciążyło tylko w przypadku, gdy otrzymasz od organu podatkowego decyzję o Twojej odpowiedzialności.
Masz wtedy 14 dni na zapłatę należności. Po tym terminie fiskus zacznie naliczać odsetki za zwłokę.
MOŻESZ UNIKNĄĆ DŁUGÓW
Co do zasady, nie odpowiesz w kilku przypadkach:
- Zgłosisz wniosek o upadłość spółki we właściwym czasie – od 2016 r. jest to 30 dni od dnia wystąpienia przesłanki do ogłoszenia upadłości tj. momentu w którym spółka nie jest w stanie zaspokoić wszystkich swoich zobowiązań,
- Wykażesz, że nie złożyłeś wniosku o upadłość bez swojej winy,
- Wskażesz majątek spółki, z którego egzekucja umożliwi zaspokojenie zobowiązania w znacznej części.
Zwróć jednak uwagę, że będąc członkiem zarządu bardzo ciężko będzie Ci wykazać, że nie ponosisz winy w braku złożenia wniosku. Myślę, że sytuacją rzadko spotykaną jest gdy członek zarządu nie ma informacji o stanie finansowym i majątkowym spółki. Pamiętaj też, że nawet jeżeli nie będziesz znał kondycji spółki lub będziesz sądził że problemy mają charakter przejściowy, nie zwolni Cię z obowiązku zapłaty.
A co jeżeli okaże się że nie możesz dowieźć braku swojej winy? W takim przypadku pamiętaj, że nie musisz oddawać fiskusowi należności po upływie 3 lat od końca roku, w którym organ podatkowy doręczył Ci decyzję (dlatego właśnie moment jej otrzymania jest taki ważny).
Potrzebujesz indywidualnej pomocy lub masz pytania? Napisz na adres: boc.magdalena@gmail.com
Brak komentarzy